Er valt weer heel wat aan te merken op de “dienst"verlening van de spoormannen. Hieronder een kleine greep uit mijn recente frustraties.

De staat van Mechelen Station

Mechelen begint zowat een tweede Gent te worden. Niet omdat het er zo plezant is, maar omdat de werken aan hun station intussen al meer dan 10 jaar aanslepen, en er bijlange nog geen einde in zicht lijkt. Honderden miljoenen kost het spel. En hoewel er in de stationsomgevingen zekere verbeteringen zijn (de tangent, bijvoorbeeld), laat het station zelf toch wel heel hard te wensen over. Ja, het is nog niet af, maar de teneur is intussen wel duidelijk.

Megalomanie alom. Gigantische bogen boven de perrons. Die zo hoog zijn dat ze een eigen microklimaat hebben: vooral een kil & winderig klimaat dan. Als het regent wordt ge er gewoon nat. Nuttig.

De trappen naar de perrons zijn héél hoog, een vol verdiep hoger dan de oude. Natuurlijk is slechts één van de twee nieuwe perrons van een roltrap voorzien (slechts één naar boven, en één naar beneden), zijn die roltrappen vaker defect dan ze werken, en zijn het de traagste roltrappen die ik al ergens heb mogen meemaken. Vermoedelijk een gevolg van de absurde, nodeloze hoogte.

Dat andere nieuwe perron heeft geen roltrap. Er staat intussen al jaren een open trapgat te blinken waar vermoedelijk ooit eens een roltrap geplaatst gaan worden, maar zoals gewoonlijk zijn toegankelijkheid en reizigerscomfort geen prioriteit.

Het gaat nog tot 2028(!) duren voor het station “klaar” is. Intussen gaan ze gewoon door met reizigers te pesten. De drukste spoorverbindingen op de as Antwerpen-Mechelen-Brussel passeren allemaal langs perrons zonder roltrappen. Op perron 7/8 is een roltrap, maar die is al jaren defect en wordt niet hersteld. Want stel u voor dat er een habbekrats van die honderden miljoenen zou moeten uitgegeven worden om reizigers nog een paar jaar zoet te houden …

Wie plant die shit?

Iets anders. Wie is er verantwoordelijk om te bepalen op welk perron een trein stopt? Ik vermoed dat dat iemand is die zelf nooit de trein neemt. De drukste treinen komen steevast aan op de smalste perrons. Piekuurtreinen vol ambtenaren worden in Brussel Noord op Perron 12 gedumpt; dat is een half perron met super smalle trappen, zonder roltrap, waar een duizendtal mensen plots uitgebraakt worden. Van het perron geraken kan even lang duren als de treinrit zelf.

En wie beslist welk treinstel op welke verbinding rijdt? Allicht diezelfde kwibus. De treinen naar de luchthaven zijn altijd misbaksels met super smalle deuren en géén ruimte voor bagage. Mensen verschijten enorm veel tijd met op en af die treinen te geraken gewoon omdat NMBS te lomp is om te beseffen dat MENSEN VALIEZEN MEENEMEN NAAR DE LUCHTHAVEN.

En waarom zijn treinen zooooo vaak te kort? Size matters, laat u niks wijsmaken. Hoe langer, hoe beter. “Deze trein bestaat uit 3 rijtuigen in plaats van 9, onze excuses hiervoor” … aan die excuses hebben we niks. Het gevolg is dat er honderden mensen niet op de trein kunnen, en dan de volgende moeten pakken, die vermoedelijk te laat en/of afgeschaft is. Zeer onbevredigend.

’t is niet al kommer en kwel

Er is ook goed nieuws. Er is één treinverbinding die het vrij goed doet. En dat is godbetert de Amsterdammer, uitgebaat door Hollanders op het Belgisch spoor. Meestal rijdt ie op tijd. Er is plaats voor bagage, en voor fietsen. Ok, hij stinkt altijd naar pis, en zit blijkbaar vol zakkenrollers, maar hij rijdt tenminste, en dat is toch wel het belangrijkste.

Ze hebben trouwens ook eindelijk een algemeen rookverbod ingevoerd voor alle stations en perrons. Weg met die onduidelijke zever van “onoverdekte perrons” waar wel nog gerookt mocht worden. Het slechte nieuws is natuurlijk dat er geen kat zich aan houdt. Zelfs op de trein kom ik tegenwoordig schaamteloze vapers tegen. Rookverbod-stickers waren te veel gevraagd, en er heerst straffeloosheid. Maar goed, ik moet nemen wat ik kan krijgen zeker?

Kort samengevat

In plaats van alleen maar te zagen zal ik anders even kort samenvatten wat treinreizigers wel willen. Constructief enal. ’t is vrij eenvoudig:

  1. Treinen.
  2. Stations met een aantal basisvoorzieningen:
    1. Werkende liften & roltrappen.
    2. Perrons waar we droog en uit de wind staan. Een simpel afdak volstaat.
    3. Perrons met een comfortabele opstaphoogte. Niemand wilt treinen als klimrek gebruiken.
    4. Geen fokking Panos. Zet daar eens iets deftig dat geen compleet vergif is.
    5. WCs. Jesus Christus hoe moeilijk kan het zijn. Soms moeten mensen pissen en/of kakken. Ik laat even in het midden of ze het schrijt krijgen van de dienstverlening, dan wel van de Panos.
  3. Correcte informatie op de trein. Geen grapjassen die onnozele boodschappen omroepen die niemand begrijpt omdat het omroepsysteem voorhistorisch is of de mens de taal niet machtig is. Automatiseer die shit en zorg ervoor dat er correcte informatie op de schermen staat (en dat er schermen zijn …).

Geen dank.

Bram