Blijkbaar moet ik blijven zagen over De Lijn, omdat ze weer de ene dwaze stoot na de andere uithalen.

We beginnen bij meer geklaag over zwartrijders. Zowaar 70% meer zwartrijders dan vijf jaar geleden. Dat er een pandemie, een resem prijsstijgingen, een economische crisis, en andere wereld-ontwrichtende gebeurtenissen tussen zitten zullen we gemakshalve even negeren. Er wordt ocharme 4 miljoen aan boetes niet betaald. Tsja. Dat krijgt ge als ge met parallelle justitie begint te werken, met eigen controleurs, administratieve boetes, en arbitraire regeltjes.

Die vier miljoen per jaar zou anders echt het verschil maken op een jaarbudget van meer dan een miljard. Hoeveel geld steken ze in controleurs? Het zal meer zijn dan vier miljoen per jaar.

Dan hebben ze vandaag nog eens een autistisch kind gepest. Ge kunt natuurlijk niet verwachten dat een organisatie die een miljard overheidssubsidies per jaar opslorpt haar personeel ook maar enigszins manieren zou leren of zo. Dat is het zoveelste incident met kinderen. Zoals gewoonlijk doet De Lijn weer niks, behalve wat vaag geleuter over “een gesprek voeren”.

Ik begin te denken dat ze bij De Lijn werken met twee maten en gewichten. De reiziger mag als een stuk stront behandeld worden, in de kou blijven staan, uitgescholden worden, voor paal staan omdat er weer gestaakt wordt, etc. Maar O WEE ALS DE REIZIGER EENS NIET BETAALT! Dan is het crimineel gedrag waardoor er MILJOENEN misgelopen worden.

De Lijn, steek de hand eens in eigen boezem, en reken eens uit hoeveel miljoenen aan inkomsten ge misloopt duur uw onklantvriendelijkheid, uw incompetentie, uw rot aanbod, en uw eikels van chauffeurs.

Peeters, Schoubs, en Sauwens: lazer op.

Bram