De gazet is weer geestig. De Lijn ziet aantal passagiers dalen, ver onder verwacht verlies. Nou. Hoezo? Zijn ze blind? Dom? Blond? Gatachterlijk? De enige verdienste van De Lijn is dat ze de NMBS er goed doen uit zien. Dat ze dit niet hadden verwacht getuigt van nog meer incompetentie dan we al gewoon waren. Hun verstoppen achter “telewerk” is al even triestig.
De enige mensen die De Lijn gebruiken zijn zij die niet anders kunnen (mezelf incluis). Er is niemand die zich vrijwillig aan dat soort marteling onderwerpt. Zelfs de fetisjisten hebben het opgegeven. Werkelijk alles krijgen ze de laatste jaren naar de kloten. Dat de dienstverlening en de stiptheid schabouwelijk zijn hoeft niet verbazen. De klantvriendelijkheid van hun chauffeurs is ook een dikke, vette nul.
Een greep uit mijn frustraties:
- De tramsignalisatie (met de rode bollekes) in Antwerpen is vervangen door onleesbare schermen die vaker defect zijn dan ze werken. De reclameschermen daarentegen werken altijd prima en zijn gigantisch.
- Er is nog steeds in de meeste bussen en trams geen halte-aanduiding. Als ze er wel is, is de informatie vaak verkeerd. Vreemd genoeg slagen ze er wel in om elke tram & bus vol camera’s te hangen.
- In tegenstelling tot de NMBS, is er nul compensatie voor vertragingen en afschaffingen. Compleet schandalige straffeloosheid. Incompetentie lijkt haast beloond te worden.
- De zitplaatsen in nieuwe bussen zijn kleiner en minder comfortabel dan in oude bussen. Mensen worden groter en dikker, maar krijgen minder plaats.
- De frequentie van de Antwerpse trams blijft maar dalen. Lijnen worden ingekort, ondanks populariteit en protest.
- Bussen en trams zijn ronduit smerig. Er zijn nergens vuilbakken, omdat er zogegezegd niet gegeten of gedronken mag worden, maar (surprise, motherfucker), mensen doen dat toch. Duh.
- De Lijn betalen is onbegonnen werk. Ticketten verkopen doen ze niet, hun automaten (als ze er al zijn) werken zelden. Hun mobib-lezers zijn traag (en foorheet) en vaak defect. Hun prijzen zijn ook schandalig duur, met uitzondering van de abonnementen. Mij zal het worst wezen, ik betaal netjes m’n abonnement, maar doe er iets aan.
Kortgezegd: De Lijn is een schandaal. Vermoedelijk zit er een bewuste verrottingsstrategie achter om het spel te kunnen privatiseren om een of andere klojo wat verder te verrijken. Enfin, ik hoop dat het expres is, want het is te absurd om te denken dat een organsatie per abuus zo slecht kan zijn.
Beste politici, investeer nu EINDELIJK eens in De Lijn. Sauwens en Schoubs kunnen beter gaan doppen in plaats van het spel verder te verzieken. Tijd om eens iemand met wat visie aan het hoofd van De Lijn te zetten.
Bram