Het is weer zover. De malaise bij De Lijn is weer de schuld van de stoute zwartrijder. Zowaar 1 op 6 rijdt zonder ticket rond in Borgerhout. Beetje onnozel dat daar schijnbaar een grote politieactie voor nodig is, dat weet toch het kleinste kind? Het is immers quasi onmogelijk om nog een geldig ticket te kopen. Moest ik 5 cent krijgen elke keer buitenlanders mij vragen waar ze een ticket kunnen kopen, ik zou begot mijn steeds duurder wordend abonnement kunnen betalen.

Waar zijn die politie-controles wanneer 1 op de 6 bussen of trams weer eens niet opdagen? Zou zelfs maar 1 op de 6 effectief op schema rijden? Werkt ook maar 1 op de 6 roltrappen? Ik dacht het niet. Het is vreemd en oneerlijk dat mensen moeten betalen voor een dienst met NUL garantie, die mensen hun geld niet kunnen terugkrijgen wanneer die dienstleverancier zijn belofte voor de zoveelste keer niet nakomt, maar diezelfde mensen dan wel in de gazet worden weggezet als criminelen (met een stevige boete als toemaatje) als ze eens niet betalen. Er mag gerust wat meer evenwicht zijn. De dag dat De Lijn deftig presteert is de dag dat ik stop met zwartrijders te verdedigen. Tot die dag is De Lijn is een incompetente, criminele, dievenbende die steelt van de armen. Maar pest de moegetergde reiziger gerust wat verder. Dat gaat zeker meer mensen aanmoedigen om te betalen voor stront-service.

Ik val in herhaling, maar beste politici, investeer nu EINDELIJK eens in De Lijn. Sauwens en Schoubs kunnen beter gaan doppen in plaats van het spel verder te verzieken. En breek me de bek niet open over die incompetente Lydia Peeters. Tijd om eens iemand met wat visie aan het hoofd van De Lijn te zetten. En maak gerust ineens werk van compensatie bij wanprestatie.

Bram