Het heeft lang mogen duren, maar ik heb m’n eerste PV mogen ontvangen. Als rijbewijsloze mens is dat niet evident: foutparkeren kan ik niet, te snel rijden ook al niet. Ik ben ooit wel eens geflitst geweest met de fiets, maar zonder gevolg. Maar deze keer was het dus prijs: een PV van De Lijn, tot mijn grote verbazing.
Tot mijn uitermate grote verbazing, want ik heb al ongeveer 27 jaar onafgebroken een abonnement op De Lijn. Eerst een schoolabonnement (toen die nog bestonden): van huis naar school en terug. De tripjes naar Leuven moest ik dan betalen met een winkelticket (50 frank zo ik het me goed herinner). Een paar jaar later werd dat een Buzzy Pazz: in heel Vlaanderen lijden met De Lijn voor een habbekrats, geen winkeltickets meer nodig. Toen ik pendelde tussen België en Wales weet ik niet meer of ik steeds een abonnement had, maar ik denk het wel, aangezien ik toen nog in aanmerking kwam voor diezelfde spotgoedkope Buzzy Pazz. Eens ik begon te werken koos ik nog steeds resoluut voor het OV: ik werd specialist in werkgevers overtuigen om een net-abonnement van de NMBS aan te bieden in combinatie met De Lijn, in plaats van zo’n vermaledijde salariswagen. En ook sinds ik als zelfstandige aan de slag ben zet ik door met een NMBS Unlimited abonnement met supplement De Lijn erbij.
We kunnen dus wel zeggen dat ik al bijna 30 jaar bijzonder mijn best doe om De Lijn van inkomsten te voorzien. Vandaar dus die verontwaardiging toen die PV in de bus stak.
De feiten
Code 08 - Reiziger gebruikt een vervoerbewijs niet-gevalideerd van het type abonnement (art. 7, §2 BVR 16.09.2022)
Ik ben dat reglement even gaan opzoeken. Gepubliceerd in het Staatsblad
Art. 7.§ 1. Zodra de reiziger in het voertuig van de VVM stapt, is hij in het bezit van een vervoerbewijs, dat geldig is en dat in voorkomend geval voor de rit geldig is gemaakt. Het vervoerbewijs is voor de volledige rit die hij ermee aflegt geldig conform de geldigheidsvoorwaarden die de VVM conform artikel 2 bepaalt.
De reiziger kan altijd zijn identiteit bewijzen. § 2. Als de VVM in de geldigheidsvoorwaarden die conform artikel 2 zijn bepaald, aangeeft dat een vervoerbewijs gevalideerd moet worden, valideert de reiziger het vervoerbewijs zodra hij in het voertuig van de VVM stapt. § 3. De reiziger kan het zo nodig gevalideerde vervoerbewijs op elk moment tijdens de reis aan de lijncontroleurs tonen.
Niet mijn fout …
Hier zijn een aantal dingen gebeurd die me behoorlijk hard storen. Ten eerste heb ik dus betaald, en is het absurd om PVs op te stellen omdat ik mijn betaalde abonnement niet zou gescand hebben tijdens die rit. Betaald is betaald. De Lijn heeft genoeg andere manieren om reizigers te tellen, er is dus geen enkel argument om dat manu militari af te dwingen.
Ten tweede heb ik mijn abonnement wel gescand. Maar ik stapte toevallig op ná de controleurs, die de scanners in een of andere pest-modus hadden geplaatst waardoor ik een foutmelding kreeg: “scanner in controletoestand” of iets in die aard. Klinkt als uitlokking. Het argument van de controleur was dan maar dat ik een andere scanner had moeten proberen. Op een overvolle tram tijdens het spitsuur. Veel succes. Pragmatisme en De Lijn, het gaat nooit wat worden.
Wat het extra zuur maakte is dat het gebeurde in Diamant: een rotte tramhalte waar de roltrappen al jaren niet werken, de liften het ook niet doen, het meters onder de grond binnenregent, de informatieschermen die dag informatie van de avond voordien toonden (nuttig..), enfin, een krot van een station dus. Tijdens de avondspits. Op een tramlijn die weken niet had gereden omdat de tramsporen letterlijk zo rot waren dat ze gebroken waren. Daar wordt natuurlijk allemaal geen rekening mee gehouden. De reiziger moet heiliger dan de paus zijn, terwijl De Lijn even pervers en hypocriet is als de Kerk.
Naar wie kan ik de PV opsturen omdat De Lijn haar kant van ons contract niet naleeft? Ah juist ja, naar nergens, want De Lijn heeft geen enkele resultaatsverbintenis naar haar klanten toe, zo schijnt.
Bezwaar?
Het zal niet verbazen dat de beroepsprocedure een sterk staaltje Kafka is. In eerste instantie is een schriftelijk verweer mogelijk, bij het “sanctionerend personeelslid”. Een beetje belangenvermenging daar. De kwistenbiebel die de PV opstelt zal zich haasten om die weer in te trekken. In tweede instantie is een beroep alleen mogelijk via de Raad Van State. Het zal u niet verbazen dat een beroepsprocedure duurder is dan een boete. Het gaat goed met de rechtsstaat. Zucht.
Tegen dat dwaze reglement zelf is blijkbaar ook geen bezwaar mogelijk: dat is een wet gestemd door de Vlaemsche Regering. Een beetje gortig: De Lijn heeft een monopolie op Openbaar Vervoer, reizigers zouden op z’n minst inspraak mogen hebben in de regeltjes.
Een andere reiziger had een soortgelijk probleem, maar kwam de redding via een journalist. Dat is ook een manier om iets gedaan te krijgen, maar het zou verdomme niet nodig mogen zijn.
Respect
Ondertussen voeren ze weer campagne voor “meer respect” voor hun personeel. Grapjassen. Waarom zou iemand respect hebben voor De Lijn? Begin eens met respect voor de betalende reiziger. Met respect voor uw dienstregeling. Met respect voor mensen die minder goed te been zijn. Met respect voor mensen die niet wijs raken uit uw absurde betaalstrategie. Met respect voor uw kerntaak: mensen vervoeren. En wat respect voor de rechtsstaat zou u ook niet misstaan.
Verlengen?
Volgende maand moet ik beslissen of ik m’n abonnement verleng. Ik denk van niet. Ze vragen er tegenwoordig 351eur voor, pakweg 96cent per dag. Een tienrittenkaart is 17eur. Een abonnement zou dus goedkoper zijn vanaf ongeveer 2 heen-en-terug tripjes per week. Gezien de onvoorspelbaarheid van De Lijn (Schrödingers Bus) lijkt het sop me de kolen niet waard. Ze verdienen m’n centen niet meer.
En aangezien ik twee keer controle heb gehad op die 27 jaar tijd (enfin, zelfs een langere periode, want voor ik een schoolabonnement had nam ik uiteraard ook wel eens de bus), is het vermoedelijk nóg goedkoper om zwart te rijden en af en toe een boete te betalen. Maar die calculus laat ik als oefening voor de lezer.
Bram