Kijk ’ns aan. Voor de tweede keer deze week is er aandacht voor andermans centen. Deze keer voor die van spoorbazin Dutordoir. HLN schrijft dat Madam Vertraging dit jaar een slordige 23000 euro bruto opslag krijgt omdat ze haar werk zo goed gedaan heeft.
Ah nee, wacht, blijkt dat ze haar werk helemaal niet zo goed heeft gedaan. Onder haar leiding gaat de NMBS steeds harder naar de kloten. Stiptheid blijft dalen, reizigerstevredenheid zit diep in het slop, en nu blijkt ook nog eens dat er nog minder treinen tussen Antwerpen en Brussel gaan rijden om plaats te maken voor alweer een overbodige hogesnelheidslijn. Noem het gerust Fyra II.
Blijkbaar heeft de NMBS een slordige 142 miljoen euro winst gemaakt. Eigenaardig voor een noodlijdend bedrijf dat geen geld heeft voor broodnodige investeringen. Waarom is die 142 miljoen niet direct geïnvesteerd? Dat is ongeveer de aankoopprijs van 10 nieuwe treinen. Nieuwe treinen die dringend nodig zijn, want de huidige stellen zijn hopeloos versleten. De NMBS is geen commercieel bedrijf en mag ook niet door die lens bekeken worden. De NMBS biedt een essentiële dienst aan die nodig is om het land te doen werken1. Het is dan ook idioot om de spoorwegen te behandelen als platte commerce.
Moest Dutordoir een greintje fatsoen hebben zou ze afstand doen van haar loonsopslag. Maar kijk. Blijkbaar mogen we al tevreden zijn dat ze minder poen schept dan de baas van bpost, die vult z’n zakken immers nog harder terwijl hun aandelen dezelfde richting uitgaan als het treinaanbod van de NMBS …. den dieperik in.
De vakbonden bij de NMBS roepen al langer op om daar eens grondig te snoeien in het heel dure management, en wat mij betreft kan die snoeischaar niet snel genoeg passeren. Incompetentie moet bestraft worden, niet beloond.
Bram
-
Mensen van A naar B verplaatsen op een milieuvriendelijke manier die minder moordzuchtig is dan Koning Auto ↩︎